“Hari Ini Kita Buat Macam Itu Dekat Anak, Tengok 10-20 Tahun Nanti Pula!”

Nak besarkan anak, bukan senang. Salah cara didik, kelaut jadinya. Pendek kata, apa yang kita buat dekat masa kecil, itulah yang akan ‘dituangkan’ balik pada kita.

Sebab itu kena bentukkan anak-anak masa dia kecil, nanti sampai ke besar dia akan bawa ajaran yang diterima. Cuba flashback sendiri, agak-agak cukup ke kasih sayang dan layanan kita bagi pada anak-anak?

Sebelum terlewat, renungkan pengisian daripada saudara Firdaus Shakirin ini sejenak.

Apa Yang Kita Ajar Anak

Dalam sehari, berapa jam masa yang kita luangkan untuk anak-anak kita?

Keluar pagi buta, bila balik dah malam, anak-anak seronok sambut kita balik. Kita mandi, solat dan makan, kita tengok tv, anak-anak bising, anak-anak datang tanya, nak bersembang, kita marah-marah.

“Bising je la, pergi duduk sana.”

Baru jumpa je, dah kena marah.

Anak-anak nak cerita apa yang dia buat kat sekolah, mata kita tengok handphone. Tengok Facebook, tengok WhatsApp, taip balas komen, tersenyum sendiri. Lepas itu anak-anak tengok je kelakuan kita, kalau dia tanya atau cakap lebih-lebih, kita marah dia lagi. Maka dia senyap, dia tak kata apa-apa.

Tengok Muka Anak Tidur

Bila anak-anak tidur, cuba kita tengok wajah anak-anak kita. Tenung muka anak-anak kita. Itu anak-anak kita dan kita orang tuanya.. Semakin lama tengok, semakin rasa bersalah. Teringat kita marah dia tadi, teringat yang kita tak layan dia, buat tak tahu kat dia. Seharian anak-anak kita tunggu kepulangan kita, lama kan. Kemudian macam tu sepatutnya kita layan dia?

Hari ni kita buat macam tu dekat anak-anak kita, tunggu lagi 10-20 tahun. Agak-agaknya anak-anak kita akan buat benda yang sama tak kat kita? Masa tu kita nak kata dia derhaka sebab tak layan kita, tak sembang dengan kita, buat tak tahu kat kita?

Salah Didikan Ke?

Kita yang didik dia macam tu.

Kita tak luang masa dengan anak-anak kita, pentingkan handphone lagi daripada anak-anak. Cubalah letak tepi handphone kita tu bila kita dirumah. Luangkan masa dengar apa yang anak-anak nak cakap, nak cerita, main dengan diorang. Ajar diorang kerja-kerja sekolah. Itu tugas kita sebagai ibubapa.

Kalau kita terlepas saat-saat ini, kita tak akan boleh kembalikan lagi dah masa bersama mereka. Mereka akan terus membesar dan akan meninggalkan kita.

Masa tu kita akan rasa sunyi dengan ketiadaan mereka. Berubahlah!

Sumber: Mingguan Wanita